دانشگاه جیرفت / نمایش محتوا

نمایش محتوا

نشست هفته منابع طبیعی و آیین درختکاری در دانشگاه جیرفت برگزار شد
چهارشنبه، 23 اسفند 1402
نشست هفته منابع طبیعی و آیین درختکاری با‌حضور رئیس دانشگاه جیرفت، مدیرکل، معاونین و کارکنان منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان و جمعی از مدیران، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جیرفت، دکتر حسین شکفته رئیس دانشگاه جیرفت در ابتدای این نشست ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، بیان داشت: ارزش درخت و درختکاری برای کسی پوشیده نیست که تاکید بر کاشت درخت توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بسیار زیاد است و طرح کاشت یک میلیارد درخت نیز یکی از نشانه‌های توجه به این اقدام ارزشمند است.

وی افزود: کاشت درخت می‌تواند موجب تغییر شرایط زندگی و نیز تغییر شرایط آب و هوایی و مطبوع شدن محیط و کاهش چند درجه‌ای هوا در منطقه خواهد شد که امیدواریم در طرح‌های درختکاری به ویژه همین طرح کاشت یک میلیارد درخت هم تاکید بر کاشت درختان بومی و اقتصادی در مناطق مختلف باشد.

مهندس قاسم رحیمی‌نیا مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بیان داشت: شعار هفته منابع طبیعی "درختکاری و درخت‌داری" است که منظور از این شعار این است که علاوه بر کاشت درخت باید تاکید و توجه ویژه‌ای به حفاظت از درخت و منابع طبیعی وجود داشته باشد.

مهندس رحیمی‌نیا در راستای تاکید بر طرح کاشت یک میلیارد درخت حضرت آقا نیز امسال با شروع هفته منابع طبیعی و روز درختکاری سه اصله از سه گونه درخت کاشتند که هرکدام از درختان نیز با اهداف خاص خود کشت شده بود.

وی ادامه داد: ما نیز در جنوب کرمان بر همین اساس ضمن افزایش تعداد تولید نهال در منطقه، با تاکید بر تکثیر و تولید گونه‌های بومی منطقه، توجه ویژه‌ای به کاشت درخت در منطقه جنوب کرمان داریم که در همین راستا حدود یک میلیون و پانصدهزار اصله نهال در جنوب استان کرمان از مهرماه سال جاری تاکنون در منطقه جنوب کرمان کشت شده است.

رحیمی‌نیا اظهارداشت: در بحث اراضی ملی تاکید اصلی ما بر گونه‌های بومی است و درختانی چون اکالیپتوس در اراضی ملی کشت نمی‌شود و اوکالیپتوس فقط با توجه به رشد مناسب و زیادی که دارد با هدف بادشکن بیولوژیک در اطراف مزارع کشت می‌شود و گونه درختانی نظیر کُنار، کهور و تِج در منطقه جنوب کرمان ظظمورد تاکید و توجه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان می‌باشد.

 

بعد از این نشست و به مانند سال‌های گذشته با هدف گرامیداشت روز درختکاری با حضور حاضرین، تعدادی اصله درخت در دانشگاه جیرفت کشت شد.

منبع: روابط عمومی دانشگاه جیرفت