دانشگاه جیرفت / نمایش محتوا

نمایش محتوا

رئیس دانشگاه جیرفت: خاک طلایی جیرفت نیازمند کنترل و توجه بیشتر است
سه‌شنبه، 21 آذر 1402
دکتر حسین شکفته رییس دانشگاه جیرفت در مراسم گرامیداشت روز حهانی خاک که در دانشگاه جیرفت برگزار شد با بیان اینکه متولیان حفاظت از خاک، بحران خاک را جدی بگیرند، تاکید کرد: خاک طلایی جیرفت نیازمند کنترل و توجه بیشتر است، کمبود نیروی کارشناس در حوزه خاکشناسی در بدنه ادارات مربوطه از جمله وزارت جهاد کشاورزی ضعیف و مشهود است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جیرفت، دکتر حسین شکفته در ابتدای این مراسم که در سالن شهدای دانشجو دانشگاه با حضور جمعی از مدیران کل جنوب و مدیران شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد برگزار شد، اظهار داشت: آموزه های دینی به ما آموخته است که  همه ما از خاک آفریده شده ایم. متولیان زیادی در کشور در بحث حفاظت از خاک وجود دارند اما تاکنون به وظایف خود به درستی توجه نکرده اند و و بحران خاک را جدی نگرفته اند.

وی بیان داشت: کشاورزان حاصلخیزی خاک را با جبران حاصلخیزی شیمیایی و کوددهی جبران می کنند که این موضوع اشتباه است. خاک موجود زنده ای است و سلامت خاک هم  باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه جیرفت اضافه کرد: کشور با ابرچالش های زیست محیطی مواجه است که متاسفانه با بی تفاوتی روبرو است، به طوری که برخی از نقاط کشور در حال تبدیل شدن به مناطق غیر قابل سکونت است، لذا چاره اندیشی لازم است.

دکتر شکفته خاطرنشان کرد: جهان در برابر چالش های زیست محیطی چگونه برخورد می کند؟ آب های زیرزمینی درحال کاهش عمیق هستند؛ دستورالعمل های مکتوب باید هرچه سریع تر اجرایی شود تا چالش های زیست محیطی به حداقل برسد.

رئیس دانشگاه جیرفت گفت: چرا باید زباله سوزی و یا زباله های معدنی معادن در جنوب استان کرمان رها شود و نظارتی صورت نگیرد؟

عضو انجمن خاکشناسی ایران  با اشاره به کشت های متعدد و پشت سر هم، فرصت های ریکاوری برای خاک جنوب کرمان را کافی ندانست و متذکر شد: خاک طلایی جیرفت نیازمند کنترل و توجه بیشتر است و باید دستورالعمل های زیست محیطی جهانی رعایت شود.

دکتر شکفته اظهارداشت: قرار نیست هر کاری با خاک انجام شود، کشت های تابستانه وضعیت آب های زیرزمینی جیرفت را تهدید می کند چرا که در تابستان ما بالاترین میزان تبخیر و تعرق را داریم و کشت گیاهانی مانند پیاز در این فصل کاملاً خارج از چارچوب توسعه پایدار می باشد.

منبع: روابط عمومی دانشگاه جیرفت