دانشگاه جیرفت / نمایش محتوا

نمایش محتوا

همایش روز جهانی شیلات در دانشگاه جیرفت برگزار شد
چهارشنبه، 2 آذر 1401
همایش روز جهانی شیلات با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، رئیس، اعضای هیأت رئیسه، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه و تولید کنندگان نمونه کشوری در حوزه شیلات در دانشگاه جیرفت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جیرفت رئیس دانشگاه در این نشست ضمن گرامی داشت روز جهانی شیلات گفت: جنوب کرمان یکی از مناطق بی نظیر در جهان است زیرا استعداد های گوناگونی نظیر طبیعت و اقلیم های متفاوت، آب با کیفیت و خاک حاصلخیز در این منطقه وجود دارد.

دکتر حسین شکفته با بیان این مطلب که جنوب استان کرمان یکی از مناطق بی نظیر پرورش ماهی است خاطرنشان کرد: پرورش ماهی یکی از استعداد های منطقه به شمار می رود و با کشت های مشترک با مزارع پرورش ماهی می توان کیفیت و بهره وری را هم در تولید محصولات کشاورزی و هم در آبزی پروری بالا برد.

وی با اشاره به وجود کارخانه های تولیدی در سالیان گذشته در جنوب کرمان افزود: امروزه یکی از نیاز های منطقه جنوب کرمان راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و حوزه آبزی پروری است که جای خالی آن احساس می شود.

دکتر شکفته بیان کرد: برگزاری چنین همایش هایی باعث شناسایی و توسعه آبزی پروری در منطقه می شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با همکاری سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بتوانیم ارتباط دانشگاه و حوزه کشاورزی و شیلات را گسترش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این نشست با اشاره به سند اقتدار غذایی کشور گفت: امنیت تولید غذایی در هر کشوری بسیار‌ مهم است و وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به این مهم افق روشنتری مد نظر قرار داده است و این مهم را با نام  اقتدار غذایی برای رسیدن به این اهداف خود تنظیم کرده است.

دکتر احمد پور افزود: سند وفاق ملی، برنامه مدون الگوی کشت برای هر استان را با استفاده از ظرفیت های آن استان برنامه ریزی کرده است.

وی با اشاره به محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان تصریح کرد: نقش محصولات کشاورزی جنوب کرمان در بازار و اقتصاد کشور بسیار مهم و تاثیر گذار است زیرا عمدتا محصولات کشاورزی این منطقه خارج از فصل در پاییز و زمستان تولید و روانه بازار های داخلی و خارجی می شود.

دکتر احمدپور به نقش دانشگاه در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: در دنیا رتبه تولید علم کشور خوب است و در رتبه 10 تا 20 هستیم اما در تبدیل علم به ثروت رتبه خوبی در دنیا نداریم و به این مهم کمتر توجه شده است.

وی افزود: اگر می خواهیم پیشرفت خوبی در حوزه های مختلف داشته باشیم، باید رابطه تولید ثروت از تولید علم را بازنگری کنیم و آن را به سمت تولید دانش بنیان سوق دهیم.

دکتر احمدپور بیان کرد: اگر به دنبال اثر بخشی علم هستیم این مهم نیازمند نگاه تنگاتنگ دانشگاه و بخش اجرا است.

وی جنوب کرمان را یکی از مهمترین مناطق پرورش آبزیان در کشور دانست و افزود: شیلات اولویت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان است و با توجه به اینکه استخرهای ذخیره آب در این منطقه بسیار زیاد است، می توان از این ظرفیت استفاده بهینه کرد.

وی ادامه داد: مزارع پرورش ماهی در منطقه جنوب کرمان محصولات بی نظیری تولید و روانه بازارهای داخلی می کنند.

در ادامه این نشست دکتر سید محمداسماعیل فخارزاده تولیدکننده و پرورش دهنده خاویار در بندر انزلی گزارشی از تولید، پرورش و سایر موارد در این حوزه را بیان کرد.

این همایش به همت دانشکده منابع طبیعی و گروه شیلات دانشگاه برگزار شد.

ضمنا نمایشگاهی از حوزه شیلات در دانشگاه جیرفت دایر شد.

 

 

منبع: روابط عمومی دانشگاه جیرفت